Resipi kek Lupis dan bagaimana untuk menjadikannya

 Untuk nasi Lekit yang hitam dan putih kek lupis di tradisional pasaran biasanya lupis kek di jajakan dengan menyebut dalam pelbagai makanan ringan lain yang tradisional. seperti klepon cenil kek resep jus alpukat enak gemblong kek, kek, Yam cake, gruel, kek Lumpur dan banyak lagi. tetapi malangnya kita perlu bangun awal untuk mendapatkan kek lupis melekit adalah legit. oleh kerana ia telah agak sukar untuk mendapatkan legitnya melekit lupis kek.

Kemungkinan perkara ini berlaku kerana kuih tradisional dan pulut lupis mula tergeserkan dengan anake pastri moden kini popular dan ngetren di mana-mana. tetapi menurut kelegitan kami perlu resep bola bola mie instan menjadi nasi Lekit kek lupis lestarikan kerana ia mempunyai rasa baik dan lazat. Baiklah, bagi mereka yang tidak serius rasa bahagian belakang kek lazat yang melekit, lupis untuk masa ini resephariini.com akan cuba untuk berkongsi resipi dengan kek lupis melekit Khas hitam-putih untuk anda. yasudah, yuck mendengar bahan-bahan dan cara-cara membuat kek melekit Lupis hitam putih lengkap dengan Kuah kinca legit mudah dan tidak sukar untuk dipratekkan di rumah. Nasib baik:)
kek lupis
Resipi kek Lupis dan bagaimana untuk menjadikannya
Bahan-bahan kek Lupis:
Pulut putih 200 g
200 g beras pulut hitam
Whiting 2 camca besar air
2 sudu teh garam
Daun pisang untuk pembalut
Rentetan (digunakan untuk mengikat)
Air secukup rasa untuk rebus
Garam secukup rasa
Bahan-bahan Kuah Kinca:
Gula perang 200 gram (licin bersisir)
Zarah gula 50 gram
Mili 400 liter air
3 keping daun pandan (potong menjadi kepingan)
Benih nangka 3 (cubed meter centi 1/2)
Topping bahan-bahan (campuran jadi satu, kemudian kukus):
Santan 1/2 bijirin (Buang kulit arinya, kemudian dipotong menjadi jalur)
1/2 sudu teh garam
Bagaimana untuk membuat Lupis kek nasi Lekit yang hitam dan putih:
Langkah pertama: Lupis kek rendam beras pulut hitam dan putih setiap secara berasingan selama 2 minit, longkang. kemudian kacau bersama-sama dengan 1 sudu besar air whiting dan 1 garam sudu teh sehingga diadun. Selepas itu setiap nasi kukus dalam pengukus sehingga separuh-masak, angkat.
Langkah seterusnya adalah mengambil sehelai daun pisang, buat contong, kemudian masukkan yang hitam atau putih pulut kukus ke dalamnya sehingga penuh. tudung dan Balut bentuk Segitiga. Ikat dengan tali yang ketat bertujuan PAT daun tidak lusuh apabila direbus. langkah yang sama untuk semua jenis bahan pendingin dibungkus ditutup.
Selepas itu rebus nasi Lekit yang putih dan hitam yang telah dibungkus ke dalam periuk yang mengandungi air yang sudah masin secara berasingan sehingga ikatan sepenuhnya tenggelam. kemudian masak selama kira-kira 4 jam. Apabila air berlari keluar, anda boleh menambah perebusnya panas air secukup rasa. selepas cukup, matang Lif, longkang dan meninggalkan cool down.
Kuah Kinca: menggabungkan gula perang, zarah gula, air dan daun pandan ke dalam periuk. kemudian masak sehingga dibubarkan dan thickens. Masukkan buah-buahan jek, kacau sebentar, angkat.
Pembentangan: Buka lupis melekit kek dari pembungkusnya daun, letakkan pinggan menghidang di atas dan kemudian Taburkan kelapa cincang dan tambah Kuah kincanya.